اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

معادلة الشهادة الجامعية للعمل في كندا

Recommended Posts

الأخوة الأفاضل موضوعكم ممتاز أنا وجدت رابط بيحكي بالعربي عن معادلة الشهادات للطب بالتفصيل لكن في نفس الوقت لو لم

أجد بخصوص المهندسين بالعربي أرجو المساعدة وهذا هو الرابط

http://dvd4arab.com/showthread.php?t=759040&page=4

رابط هذا التعليق

• الردود 80
  • البداية
  • اخر رد

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أكثر المشاركين في هذا الموضوع

أنا أرغب في الحصول على ماجستير فقط من كندا يعني مش عاوز أشتغل هناك هل يوجد فرق وهل يعتبر أسهل مع العلم أنا حصلت على فيزة الهجرة

من أجل أخذ القبول وهل يكفيني ثلاث سنوات للحصول على الماستر في الهندسة المعمارية أرجو الإفادة

رابط هذا التعليق

أنا أرغب في الحصول على ماجستير فقط من كندا يعني مش عاوز أشتغل هناك هل يوجد فرق وهل يعتبر أسهل مع العلم أنا حصلت على فيزة الهجرة

من أجل أخذ القبول وهل يكفيني ثلاث سنوات للحصول على الماستر في الهندسة المعمارية أرجو الإفادة

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

انا هاجوبك على حد علمي

بما انك حصلت على الفيزا دا ان شاء الله هيساعدك في خفض تكاليف الدراسة هناك على اساس انك مقيم دائم

بالنسبة لموضوع مدة الدراسة هيتوقف على تقدير الجامعة لمؤهلاتك بعد ما تعادل شهاداتك و تقديري انها ممكن تكون ثلاث سنوات (سنة تاهيلية تتوقف على تقدير الجامعة مثل ما ذكرت + سنتين ماستر )

اذا اجتازتهم بنجاح ان شاء الله تبقى محتاج تشتغل مع مهندس معتمد مدة سنتين او ثلاثة عشان تاخد TITLE : ARCHITECT

بس عموما الماستر بتسهلك حاجات كتير بتلاقي شغل اسرع ان شاء الله

يا ريت اذا وصلت لمعلومات اخرى و تاكدت من صحة معلوماتي تبقى تبلغني

و ان شاء الله لما توصل كندا نبقى على اتصال عشان انا بفكر بجدية في التقديم للهجرة علشان الماجستير و ممكن العمل لكن الجنسية ماعتقدش

بالتوفيق باذن الله

أخوك مديح اللبودي -- مهندس معماري -- في دبي --- انت فين حاليا ؟

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
  • بعد 1 شهر...

السلام عليكم ياحبائي الاعزاء

اعرفكم بنفسي تاني لتذكيركم بالفقير الى الله

انا محمد جلال مصري صاحي شركة استشارات قانونية بدبي ومقدم على الهجرة لارض الميعاد :roseop: باسم الوزارة الغالية وتم التقديم من دبي عن طريق محامية في كندا

معرفة صديق مقرب. واخذت الفايل نمبر 10-2007

وطبعا انا قمت بالاتصال- اختصارا لوقت الانتظار- بنقابة المحامين لعمل معادلة لشهادتي - وطبعا في ناس هنا جزاهم الله شجعوني وناس الله يسامحهم قالوا لي ان الامر شيه مستحيل لصعوبة الامتحانات والمطالبات للقيام بالمعادلة فطبعا اتصلت بيهم وقالوا لي لسته حلوه تسر القلب من المستندات زمن ضمنها اني اخد امتحان التوفل IBT ولازم اجيب فيه 100\120 ياعني حاجة انترناشيونال md2:

الحمدلله اني لم التفت الا مافتاني به قلبي وعقلي وبدات اخد دورات

وحالياانا شغال على دورات التوفل ويانا ياهمه باذن الله عارفين ليه ( عشان بيقولوا : هي كميا ؟ ) cr((:

طبعا انا الان الحمدلله الى حد كبير اتعرفت على خطوات المعادلة الغلسة بتاعتهم وربنا مع الجميع انشاءالله.

اما بالنسبة لزوجتي فهي ماجستير فيزياء وعايز اعرف اي فرد يستطيع ان يعطيني على مقدرتها على العمل في الجامعة كباحثة او مدرسة في مدرسة للمنهج الامريكي او البريطاني مع العلم ان خبرتها 12 سنة للمنهجين؟

وانا برده على استعداد للقيام بالرد على اي سؤال في الجز اللي يخص المحامين او مساعديهم ومستني الرد للجزء اللي يخص حسنة دنيتي وجزاكم الله خيرا اولا واخرا

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

كيفك يااخي انا كمان عندي ماجستير في الفيزياء وياريت اقدر اعرف كيف ممكن اعمل معادلة الشهادة الامريكية او الكندية عن طريق النت

عندي الموقع هذا لمعادلة الشهادة

http://www.wes.org/

ينفع والا لاء ؟ وكيف ابدا ؟

تحياتي

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ياختي

والله الموقع اللي انتي ادتهوني نا شفته وتفحصته ولا اعتقد انه معترف بيه اي جهة هو كل الحكايةان المعادلة لكل شهاة ب 20 دولارامريكي وده عشان افادة شخصية فقط ولكن سابحث باذن الله واقولك على الطريق الصيح عن طريق وزارة التعليم باونتريو وحكلمهم عشان زوجتي وعشانك وربنا يجعلها بفايدة انشاءالله

الفايل نمبر 10-2007 فيدرالي

التخيير 7-2008

مقدم باسم زوجتي من دبي ( مكتب لندن ) وحاليا مقيمين بالكويت

تخصص الزوجة : ماجستير في الفيزياء النووية وتعمل بالتدريس بالمناهج الأمريكية- اما الغلبان فمحامي على باب الله ومعايا دكتوراه في القانون التجاري الدولي

(أَفَمَنْ يَمْشِي مُكِبًّا عَلَىٰ وَجْهِهِ أَهْدَىٰ أَمَّنْ يَمْشِي سَوِيًّا عَلَىٰ صِرَاطٍ مُسْتَقِيمٍ) صدق الله العظيم

رابط هذا التعليق

مشكور اخي mmdd وربنا يوفقك انت وزوجتك ويوفق الجميع

انا حصير اشوية طماعة واطلب منك شي , ياريت اذا تقدر موقع لمعادلة الشهادة بالنسبة للجيولوجيين علشان زوجي هو عنده دكتوراه بالجيولوجي

ومشكور مرة تانية

تحياتي

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

شكرا جزيلا على المجهود الرائع

وَلَنَبْلُوَنَّكُمْ بِشَيْءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِينَ (155)

الَّذِينَ إِذَا أَصَابَتْهُمْ مُصِيبَةٌ قَالُوا إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَيْهِ رَاجِعُونَ (156)

أُولَئِكَ عَلَيْهِمْ صَلَوَاتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَرَحْمَةٌ وَأُولَئِكَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ (157)

سورة البقرة

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

ممكن يااستاذ محمد تقول لنا بالتفصيل

كيفية معادلة ليسانس الحقوق فى كندا

وكيفية ممارسة المحاماة فى كندا بالنسبة للمقيدين جدول الابتدائى فى مصر

وشكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...
اخواني الاعزاء

اود ان نفرد هذا الموضوع فقط لخطوات المعادلة الكندية للشهادات المختلفة

نود ان يكون هذا الموضوع مرجع لكل من ينوي عمل هذة المعادلة ( طب - بيطري - صيدلة - هندسة )

في البداية اعتقد ان اهم خطوة هي توثيق الشهادات الجامعية , في الحقيقة اني انا شخصيا سمعت كلام كثير في هذا الموضوع على هذا النحو :

اولا استخرج شهادة من الكلية مترجمة و موثقة من الجامعة أو استخرجها بالعربي ثم ترجمها في مكتب ترجمه معروف ( ممكن بتوع الكليه يقولوا عليه ) ثم ارجع الى الكلية لاستكمال ختم الشهادة المترجمة ثم

1. التوثيق من الخارجية المصريه ثم من السفارة الكندية
  2. التوثيق من السفارة عالطول
  3. فقط وضع الشهادة في ظرف مغلق ثم يختم بشعار الجمهوريه او الجامعة من الكلية التي تخرجت منها على قفلة الظرف

اما استخارج الشهادة مترجمة او بالعربي ثم ترجمتها بكندا هكذا بدون ظرف ولا يحزنون فاني اتشكك ان تكون محل قبول في الاوساط الكندية !!

هناك ملاحظة اخرى

من يتقدم الى الدراسات العليا بكندا يختلف عمن يريد العمل

ففي حالة الدراسات العليا تتقدم الى الجامعة او تراسلهم وتقدم شهادتك عالطولللللللل ( مفيش معادلة ) و هم يقرروا عليك ماذا تدرس من كورسات ...الخ

لكن في حالة انك تريد العمل فلا بد من عمل معادلة للحصول على رخصة لمزاولة العمل و من ثم التسجيل في النقابة

ملاحظة اخرى , ان لكل مقاطعة قوانينها و امتحانتها الخاصة سواء كانت مهنية او لغة

لمن اراد المزيد في حالة المعادلة لكلية الطب ان يذهب لهذا الموقع معادلة شهادة الطب

لمن اراد المزيد في حالة معادلة الصيدلة ان يذهب لهذا الموقع معادلة شهادة الصيدلة

لمن اراد معادلة الهندسة ان يذهب لهذا الموقع معادلة شهادة الهندسة

وهناك مواقع اخرى مفيدة في موضوع المعادلة زي

• www.wes.org
  • www.cicic.ca
  • www.ece.org

و في الحقيقة انا لا اعرف الترجمة الحقيقية لكلمة المعادلة فمرة تكون Evalutation OR Assessment OR validation ولا ادري ان هذة الكلمات لها نفس المعنى ام لكل واحدة معنى خاص

ارجو من عندة معلومات عن معادلة الطب البيطري ان يخبرنا عنه

و ارجو من الاخوة في كندا ان يبذلوا معنا بعض الجهد في اضافة معلومات او تعديل و تصحيح ما اوردته

و الله وحده الهادي و الموفق الى سواء السبيل

اود معرفة كبفية معادلة الشهادة الجامعية الدكتوراة فى العلوم الزراعية وشكرا جزبلا على الاهتمام

[font="Arial Black"]اا اهجر العشق والغرام والحب المحرم فإنه عذاب للروح ومرض للقلب، وافرغ إلى حب الله وإلى ذكره وطاعته

• سئل أحدهم : هل عرفت ربك .؟ فسكت ساعة ثم قال : من عرف الله تعالى قل كلامه .. و دام تحيره .. و فني عن صور الأعمال .. و تحير مع الاتصال .. متقرباً في جميع الأحوال.

رابط هذا التعليق

• بعد 4 أسابيع...

ضع اسم الدولة

ضع اسم الكلية

ضع اسم التخصص

ضع اسم الجامعة

ادفع 20 دولار بالفيزا

واحصل على معادلة مبدئيا خلال24 ساعة

وممكن تعملها معادلة رسمية بالورق الرسمي لاحقا

https://www.wes.org/ca/preliminary/self_canada.asp

تم تعديل بواسطة albostamy

.

رابط هذا التعليق

Please choose the institution by selecting an institution and clicking on the 'Select this Institution' button. If you cannot find the institution you are looking for, please try again by clicking on the 'Search again' button.

Institution Name Alternate Name

Ain Shams University Ibrahim Pasha University / University of Heliopolis

Al Mansoura University

Al Zagazig University

Al-Azhar University

Alexandria University Farouk University

Arab Academy for Science, Technology and Maritime Transport (AASTMT) University in Maritime Transport / Arab Maritime Transport Academy

Assiut University

Banha University

Beni Sweif University

Cairo University

Fayoum University

Future University

Helwan University

Kafr El-Shiekh University

L'Universite Francaise d'Egypte French University of Egypt

Mansoura Univeristy East Delta University

Menofia University

Minia University

Misr International University

Misr University for Science and Technology

Modern Science and Arts University (MSA)

Modern University for Technology and Information

Pharaos University

Senghor University Université Senghor / Université internationale de Langue française au Service du Développement africain

Sinai University

Sohag University

South Valley University

Suez Canal University

Tanta University

The German University in Cairo

Zagazig University

--------------------------------------------------------------------------------

.

رابط هذا التعليق

اعتقد اخي الفاضل ان هذا الموقع تجاري بحت وليس له اي اهمية في المعادلة الفعلية للشهادة

اظن انه مجرد تقييم لشهادتك

مثلا بكالوريوس طب من عين شمس

اه تمام معترف بيها بس عادل يا ريس تبع MCC

قصدي ان نوفر فلوسنا

شهادتنا معترف بيها ولكن غير معادلة

اذا الاعتراف شيء والمعادلة شيء ثاني بعييييييييييييييييييييييييد

هذا ما فهمته واتمني ان اكون قد فهمت صح

http://www.cic.gc.ca/english/resources/man...op/op06-eng.pdf

اهم مصدر من مصادر فهم كيفية التقديم للهجرة فيدراليا

رابط هذا التعليق

اعتقد انه الموقع خاص بالتخصصات غير الطبية

من المهم التعرف على كل ما يتعلق بالمعادلة

انا محاسب راسلت هيئة معتمدة للمحاسبين طلبوا 300 دولار للنظر في شهاداتي والمواد التي درستها ليقرروا كم مادة يجب دراستها للحصول على اعتماد كندي ,الهيئة تمنح شهادة محاسب عام كندي

, فاعتقد 20 دولار تعتبر لا شيئ للكشف عن شيئ من الاسرار الكندية

.

رابط هذا التعليق

زوجى خريج كلية العلوم جامعة عين شمس قسم كمياء منذ عشرون عام و يعمل فى مجال تصنيع الدواء منذ ذلك الحين الى الان........... ما هو المطلوب لكى يتم معادلة او الاعتراف بشهادته فى كندا المقاطعات الانجليزية ؟؟ و لقد سمعت ان بعض المؤهلات ليس بالضرورة ان يكون لها دراسة هناك ليعترفوا بها.. .... و ما هى فرصته فى العمل هناك

و شكرا جزيلا

رابط هذا التعليق

أولاً دى مش معادله (معتمده) لتكمله الدراسه ، فقط علشان تعرف أنت مؤهلك بيعادل ايه

طبعاً WES جهه معتمده من أغلب جامعات اونتاريو و يمكن كندا بس المعادله بتكلف أو كانت بتكلف 160 دولار و اغلس حاجه انهم بيطلبوا المؤهل يتبعت من جامعتك http://www.wes.org/ca/required/index.asp فى مصر مباشره ليهم :roseop: , شوف بأى حتفهمهم ازاى فى مصر :big_boss:

ال300 دولار اللى بيدفعوا لل CGA دول بيتم معادله المواد بواسطه الCGA نفسه و فى الغالب بتكون فى المستوى الثالث (إلا مادتين أو 3) وصلاحيتها 3 سنين

الحمد لله رب العالمين و لا حول ولا قوه إلا بالله

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

طيب اناعاوز اسأل سؤال يا جماعه

انا دلوقتى محاسب وعرفت ان علشان ابقى محاسب معتمد فى كندا للازم ادرس امف محاسبة فى كندا او اخد شهادة CGA ودى شهادة كندية معترف بها طبع

السؤال هو انا عرفت ان ممكن الواحد يدرس الشهادة دى من هنا فى الامارات بس للاسف مش لاقى المراكز بتاعتها خالص .. هل الكلام دة صحيح لو انا درستها فعلا يبقى كدة انا بقيت محاسب كندى معتمد .. ولا هحتاج ادرس حاجة تانى فى كندا ..

ارجوكم افيدونى ؟.. هل ادرسها هنا فى الامارات ؟ وفين المراكز بتاعتها؟؟ وهل هى كافية انى اشتغل ان شاء الله محاسب هناك واكون معتمد من قبل جمعية المحاسبين الكندية ؟؟

ولا ادرس شهادة CMA الامريكية ؟؟؟؟

WE WAIT FOR SOME ONE , WE WAIT FOR SOME THING, WE WAIT FOR CALL , WE WAIT FOR CHANGE , ALL WE HAVE JUST WAITING

رابط هذا التعليق

ال300 دولار اللى بيدفعوا لل CGA دول بيتم معادله المواد بواسطه الCGA نفسه و فى الغالب بتكون فى المستوى الثالث (إلا مادتين أو 3) وصلاحيتها 3 سنين

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

لحظة يا اخ نصر , يعني ايه (الا 3 مواد) ويعني ايه الصلاحية 3 سنين

ماذا يعني المستوى الثالث , هم كم مستوى

هل يعني اذا درست ال 3 مواد دول ممكن اشتغل بعديها على طول

وهل بعد مرور 3 سنوات من الحصول عليها يجب تجديد الاعتراف بها

ياريت تشرح اكتر عن CGA ------------ وياريت تقولنا انت مقدم على الهجرة ولا بتشتغل هناك , هل انت محاسب , يعني ايه مصدر معلوماتك

.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...