اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

حولت زيارة زوجتي الي اقامة الحمد لله سؤال بسيط للاستاذ خالد شحاتة

Recommended Posts

الحمد لله تمت الموافقة علي تحويل زيارة زوجتي الي قامة واي حد عاوز يستفسر انا تحت امرة في اي استفسار

السؤال دلوقت العسكري قال لي ادخل علي الجهاز الصراف وادفع 2000 ريال كانة تاشيرة عادية استقدام دخلت رقم الحدود ورقم اقامتي طلع لي الرسوم 2000 تاشيرة + 500 اصدار اقامة

لية ال 500 دول هي مش اقامة الزوجة مجانية ؟؟؟

هلا

رابط هذا التعليق

مبارك تحويل الزيارة الى اقامة

بس لي عدد من الاستفسارات وارجو ان تفيدني بها لاني بحاجة اليها

مالطريقة الي سويتها علشان تتحول الزيارة الى اقامة

عن طريق مكتب او قدمت خطاب او واسطة

وشو الاوراق الي قدمتها

وكم المدة الي اخذها الطلب لين اجت الموافقة بالتحويل

وشكرا

رابط هذا التعليق

الحمد لله تمت الموافقة علي تحويل زيارة زوجتي الي قامة واي حد عاوز يستفسر انا تحت امرة في اي استفسار

السؤال دلوقت العسكري قال لي ادخل علي الجهاز الصراف وادفع 2000 ريال كانة تاشيرة عادية استقدام دخلت رقم الحدود ورقم اقامتي طلع لي الرسوم 2000 تاشيرة + 500 اصدار اقامة

الاخ الفاضل هي الزياره كانت طوفت وجه عليها غرامه

رابط هذا التعليق

السلام عليكم استاذ خالد

لا الزيارة مازالت سارية باقي فيها 4 ايام دا حتي العسكري قال لي لو مش هتيجي تخلص اصدار الاقامة في الاربع ايام الباقية تعالي جدد الزيارة عادي وقال الرسوم 2000 زي تمن التأشيرة للاستقدام تماما واصدار اقامة الزوجة اعرف انه مجاني انما الصرافة كاتبه 2000 تاشيرة + 500 اصدار اقامة

هلا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم استاذ خالد

لا الزيارة مازالت سارية باقي فيها 4 ايام دا حتي العسكري قال لي لو مش هتيجي تخلص اصدار الاقامة في الاربع ايام الباقية تعالي جدد الزيارة عادي وقال الرسوم 2000 زي تمن التأشيرة للاستقدام تماما واصدار اقامة الزوجة اعرف انه مجاني انما الصرافة كاتبه 2000 تاشيرة + 500 اصدار اقامة

الاخ الفاضل

لابد من مراجعة الجوازات الدور الاول عند شباك القانونيه عند موظف اسمه علي القعود مدني وليس عسكري رجال كبير ممكن يكون اتعمل شي علي الجهاز هو بيعدل لك التحويل لان الزوجه معرف انه الاقامه مجانا هو ممكن يخاطب المدريه ويعفيك من 500 ريال

رابط هذا التعليق

الأخ رعد

يرجى مساعدتنا بطريقة التحويل و الأوراق المطلوبة وذلك للأهمية ولك وافر الشكر

اللهم أنت ربى لا إله إلا أنت خلقتنى وأنا عبدك وأنا على عهدك ووعدك ما إستطعت أعوذ بك من شر ما صنعت أبوء لك بنعمتك

على وأبوء بذنبى فأغفر لى فإنه لا يغفر الذنوب إلا أنت

رابط هذا التعليق

الف مبروووووووووك على التحويل

ياريت تعرفنا بالخطوات اللى اتبعتها فى موضوع التحويل علشان تعم الفائده على الجميع

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

اسف علي التأخير هشرح لكوا الخطوات للافادة وارجو الدعاء لي ولزوجتي

اولا الموضوع مش صعب ولا بيكبف ولا ريال عشان متقعوش ورا معقبين نصابين وخلافة

تكتب طلب علي ورقة عادية بيضاء لاني لما سالت قالوا مش ورق الشركة لانة طلب شخصي فانت اللي بتقدمة بصفتك الشخصية

المهم الطلب موجة الي سعادة وكيل وزارة الداخلية في الدور الثالث بطلب التحويل من زيارة لاقامة وتكتب فيه رقم اقامتك واسمك ويكون خطاب منمق وعند التوقيع تكتب اسمك ورقم جوالك ( مهم جدا) وصورة من اقامتك وجواز الزوجة وتسلمة للسكرتير وبس هيقول لك انتظر رسالة علي جوالك

بعد اسبوع تقريبا بتيجي رسالة فيها رقم وتاريخ المعاملة

تدخل النت تدخل رقم المعاملة وتاريخها يطلع لك حصل اية عليها

هيقولوا مثلا هي الان في ادارة الوافدين

كمان يومين تدخل يقولوا بقت فين وهكذا كل مرة بتاخد مسار ورقم مختلف الي ان تصل الجوازات تروح تبصمها وتطلع الاقمة وتدفع الرسوم

والحق والحق اقول (( اقسم بالله في الوزارة ناس محترمييييييييييييين جدااااااااااا وتحس بالتعامل الراقي وكانك فعلا والاحترام والاخلاق))

وارجو من الجميع الدعاء لي ولزوجتي وانا جاهز لاي استفسار

هلا

رابط هذا التعليق

اخى الكريم

اتمنى من الله التوفيق لك ولزوجتك

ولكن هل سألك اى حد عن مهنتك فى الاقامة والباسبور؟

خصوصا انى مهنتى عامل شحن وتفريغ فهل من الممكن عمل زيارة لزوجتى ثم تحويلها لاقامة؟

افيدنى افادك الله

رابط هذا التعليق

اخى الكريم

اتمنى من الله التوفيق لك ولزوجتك

ولكن هل سألك اى حد عن مهنتك فى الاقامة والباسبور؟

خصوصا انى مهنتى عامل شحن وتفريغ فهل من الممكن عمل زيارة لزوجتى ثم تحويلها لاقامة؟

افيدنى افادك الله

مش عارف موضوع المهن دة بصراحة ومش عاوز افتي فية وعموما ربنا يوفقك جرب مش هتخسر

هلا

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل / رعد

برجاء تكتبلنا صيغة الخطاب الى اقدمته

وكمان هو مكتب مساعد وزير الداخليه ده وزارة الداخليه الى فى الملك فهد ولا فين

وسؤال اخيرا معلش لو انا هحول زيارة زوجتى وبنتى هل هدفع لكل واحد 2000 ريال

وشكرا جزيلا لك

رابط هذا التعليق

اظن 500 ريال الان رسوم اقامة لكل فرد في العائله مهما كان عمرة. .. لو ليك اربع اولاد كل ولد بإقامة لوحده ولكل واحد 500 ريال وهذا ماحصل معنا والصراحة الزوجة لست متأكد لكن الاولاد مليون بالميه متأكد. ..

استفسار اخي. . هل قدمت شهاداتك الدراسية ؟ وماهي مهنتك. . وارجو ذكر صيغة الطلب والخطاب وفي اي مدينة ؟؟

رابط هذا التعليق

كمل جميلك واكتب مهنتك ايه

وحط الصيغه بالموضوع لو تسمح

والف مبروك ليك يا جميل

المهنة مهندس يااخي

والخطاب عادي كاي تعريف باني فلان رقم الاقامة كذا اطلب التحويل من زيارة لاقامة شاكرا جهودكم عادي جدا

هلا

رابط هذا التعليق

حضرتك ايه علاقة وكيل وزارة الداخلية ؟ تقصد الخارجيه ولا انت متأكد الداخليه ؟

ووزارة الداخليه ديه الي عند فندق موفامبيك ولا مقرها فين ؟

رابط هذا التعليق

من كام يوم حاولت دفع رسوم اقامة لمولود خارج السعودية ابن واحد صاحبى عن طريق ساب نت طلب من 2500 ريال فعلا رغم ان الاقامة مجانا

ذهب لصراف الراجحى ودفع ال 2000 ريال فقط

رابط هذا التعليق

لسه راجل حالا

الدخول لوزارة الداخليه من البوابه الشرقة علشان محدش يتوه

تطلع الدور الثالث اول ما تخرج من الاسنسير امشي يمين لحد ما تلاقي مكتب مكتوب عليه وكيل وزارة الخارجية

ادخل على السكرتير واديله الورق وابتسم فى وشه

المهم وانت رايح متلبسش حجات حديد كتير علشان هتفضل تقلع فيها كأنك فى المطار

رابط هذا التعليق

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته........

هو مش انالما بستقدم زوجتى بتبقى عليا وبخليها اقامة ولا هى بتيجى زيارة الاول؟ وايه الفرق ؟ مش فاهم بصراحة ياريت تفهمنى بعد اذنك

رابط هذا التعليق

• بعد 10 شهور...

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...