اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

مشروع تدوير القمامة والمخلفات

Recommended Posts

والله يا جماعة انا سعيد جدا جدا بالموضوع ده :sad:

انا دا حلمى اللى انشاء الله لازم احوله الى واقع . خصوصا انى مهندس وعندى فكرة عن تشغيل خطوط الانتاج وصيانة الماكينات

انا ناوى اعمل مشروع لتدوير قش الارز وتصنيع الواح خشبية منه بس لقيت اسعار خطوط الانتاج مش قليلة ابدا بس بحاول الاقى حلول تانية حتى لو باستيراد خطوط انتاج مستعملة فى البداية .

اشكركم بجد انى لقيت الموضوع ده فى المنتدى لأنى لقيت اراء شجعتنى على المشروع ولقيت ناس بتفكر فى اللى انا بفكر فيه .

ان حظى كدقيق فوق شوك نثروه ** ثم قالوا لحفاة يوم ريح اجمعوه

رابط هذا التعليق

• بعد 1 سنة...

الاخوة الافاضل

ماذا عن الاوراق و التصاريح المطلوبة و كيفية تخصيص قطعة ارض لاعمال التجميع و الفرز ...؟؟؟

تفاءلوا بالخير تجدوه

بعضا مني هنا .. فاحفظوه

رابط هذا التعليق

فكرة جيده جدا جدا

واسمع انها بتكسب كويس

كمان لو التمويل مش متوفر بشكل كامل اسمع ان الصندوق الاجتماعى للتنميه بيوفر لك حلول تمويليه اولها ودا طبعا اللى بيفضلوه هو القرض بفايده بسيطه تقريبا 6% ودا بيديهولك على دفعات وفقا لدراسه الجدوى مثلا لو انت محتاج مليون جنيه لشراء خط انتاج مكون من ثلاث مراحل فهم بيصرفوا لك القرض من خلا طريقتين

الاولى لو ممكن شراء وتشغيل كل ماكينه لواحدها فهم بيدوك ثمن الاولى وبعدين تقدم لهم مايفيد شرائها ووصولها وممكن يزورو المصنع يشوفوها وبعد كده يدوك ثمن التانيه وهكذا ....

الطريقه التانيه لو الماكينات هيتم شرائها معا ولا يمكن شرائها بشكل مفرد فهم يا اما بيدوك المبلغ كله وتقريبا بيطلوبو منك تفتح اعتمادى مستندى لشراء الماكينات (او تقدم لهم اوراق شبه كده يعنى)

انا عارف انك ممكن تقول ايه التعقيد دا بس هم عملو كده علشان الجماعه اللى كانت بتاخد القروض وتخلع

الطريقه التمويليه التانيه وهى المشاركه معاك فى المشروع بس اسمع انى دى ما بتحصلش الا فى المشروعات الجامده وبتيجي بالواسطه لانها تتطلب موافقات من الناس اللى فوووووق.

كمان فى شركات كتير ممكن تديك الماكينات اللازمه للمشروع وتسددها على دفعات (انا شخصيا كنت باشتغل فى مصنع من ضمن انشطته صناعه الماكينات دى لو حابب اديك تليفوناتهم اديهم لك)

تم تعديل بواسطة lovelyramy
رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • أضف...