اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

فيزا عمل لكندا work permit

Recommended Posts

انا رايح كيبيك وغير كده انا معنديش labour market

ألحمد لله بس كان عندى الشهاده بتاعه كيبيك واتعملت وقدمتها مع الورق

انا شفت موقع Labour market

قايلين انهم فى بعض التخصصات مش محتاجين الشهاده بتاعتهم بس الكلام ده بس فى كيبك الحمد لله وبرضه سـألت الشركه هناك واكدولى ده

ادينى مستنى ردهم من 20-12 يامسهل

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

صباح الفل و كل عام وانتم بخير

انا متابع من بعيد ل بعيد موضوع الورك برميت لكن جات لى فرصه بمبلغ محترم من احد المحامين الكنديين او الي اسمهم مستشارين للهجره ان يعملى عقد عمل في ولايات الفيدرال ...سؤالى شقين الاول هو ازاى اقدر اتحرى عن عقد العمل الي هيجيلي لان السفاره مش بتعبر حد .. حتى لو متوثق من ال HRDSC مش ممكن يكون fake انا عاوز اتحرى عن العقد ببساطه . علما ان المحامي متسجل في وزاره الهجره الكنديه.

الشق التاني لو جالي عقد عمل باي وظيفه بس عشان اخد نقط الهجره ده هدفي مش انا حر اروح اشتغل او مشتغلش مع المكان ده ولا انا مجبر .

معلش لو تسمحولى باني كمان مش فاهم يعني ايه CSQ انه اسهل من Labour market opinion الي قالها استاذ رمسيس .

شكرا جزيلا و انا مقدر موضوع الي بتناقشو اتمنى تكون اسئلتي محور اسئله ناس تانيه كتير فنستفااد كلنا مع بعض :clappingrose:

رابط هذا التعليق

Hello Masry, i will just write in English because i do not have arabic keyboard , to write arabic I have to use online keyboard then copy and paste. First of all, CSQ is the selection certificate given by Quebec province to the the future immigrants they select in their way of immgration by quebec. This is easiest way after you get CSQ you can get work permit with job offer without needing to apply for labour market opinion. As for the way of labour market opinion you need to go Canadian authority for labour market opinions letters and that so tough route.

However, people who are getting CSQ from qeubec apply for permenant residence in the embassy to come and settle and that is the best way because works permits usually have limitations and personally I found it similar to the way the Egyptians go working in Saudia arabi and kuwait which is called KAFIL !!!

to inquire about job offer , that is easy ...first of all you can just google the name of the company then go ahaead and ask that company ......I advise you to go her on furms or other arabic forums to read about how immigration lawyers are ! do people say good things about them .. Good luck

رابط هذا التعليق

متشكر بجد اخى رمسيس على ردك الفعال و السريع

انا عندى استفسار بسيط انا كان قصدى ب الوورك برميت مش انه يساعدنى لايجاد وظيفه بعد مااهاجر انما قبل ما اهاجر بس عشان النقط مش اكتر مش علشان اشتغل مع ده و لا ده لانى مضمنش بكره فيه ايه اكيد الظروف هتتغير

ف انا استفساري ببساطه هل حقيقي في عقود عمل بالشكل ده تتوثق من hrsdcعشان اخد10 نقط للهجره فيدرالى - و لا كل ده نصب!!!

وكان قصدي في الشق التاني هو هل انا مجبر من انى اعمل مع الكفيل (عندك حق في استخدام الكلمه ده يا ا/رمسيس)

متـــشكر جدا جدا لحضرتك وللجميع تحياتي :egyflag:

رابط هذا التعليق

متشكر بجد اخى رمسيس على ردك الفعال و السريع

انا عندى استفسار بسيط انا كان قصدى ب الوورك برميت مش انه يساعدنى لايجاد وظيفه بعد مااهاجر انما قبل ما اهاجر بس عشان النقط مش اكتر مش علشان اشتغل مع ده و لا ده لانى مضمنش بكره فيه ايه اكيد الظروف هتتغير

ف انا استفساري ببساطه هل حقيقي في عقود عمل بالشكل ده تتوثق من hrsdcعشان اخد10 نقط للهجره فيدرالى - و لا كل ده نصب!!!

وكان قصدي في الشق التاني هو هل انا مجبر من انى اعمل مع الكفيل (عندك حق في استخدام الكلمه ده يا ا/رمسيس)

متـــشكر جدا جدا لحضرتك وللجميع تحياتي :egyflag:

تعليقك الآخير غير واضح ،ربما لأنى لا أعلم و لا أحب طريق skilled federal

نعم يجب عليك العمل مع صاحب العمل

الافضل لك ان تفكر فى كيبك

رابط هذا التعليق

ا/رمسيس من غير لخبطه معلش ممكن اكون لخبطتك

بس انا ببساطه كان قصدي ان في رايك هل فيه عقود عمل و يمكن توثيقها من التش ار س دي سي من قبل محامين للهجره ؟ و لا كله نصب في نصب

شكرا جزيلا :give_rose:

رابط هذا التعليق

قاعدة رقم واحد ،سفارة كندا توقع منهم اى شئ ،بيسألوا عن الورق فى مكان خروجه. وهم خبرة جدا بيعرفوا الورق كويس و متى يجب ان يسألوا و متى لا فائدة من السؤال عن المصدر لكى يوفروا وقت و مجهود السفارة.

لكن لا أعرف شئ عن محامى الهجرة و عقدوهم ، لم أضع اسم محامى على اوراقى

رابط هذا التعليق

صباح الفل و كل عام وانتم بخير

انا متابع من بعيد ل بعيد موضوع الورك برميت لكن جات لى فرصه بمبلغ محترم من احد المحامين الكنديين او الي اسمهم مستشارين للهجره ان يعملى عقد عمل في ولايات الفيدرال ...سؤالى شقين الاول هو ازاى اقدر اتحرى عن عقد العمل الي هيجيلي لان السفاره مش بتعبر حد .. حتى لو متوثق من ال HRDSC مش ممكن يكون fake انا عاوز اتحرى عن العقد ببساطه . علما ان المحامي متسجل في وزاره الهجره الكنديه.

الشق التاني لو جالي عقد عمل باي وظيفه بس عشان اخد نقط الهجره ده هدفي مش انا حر اروح اشتغل او مشتغلش مع المكان ده ولا انا مجبر .

معلش لو تسمحولى باني كمان مش فاهم يعني ايه CSQ انه اسهل من Labour market opinion الي قالها استاذ رمسيس .

شكرا جزيلا و انا مقدر موضوع الي بتناقشو اتمنى تكون اسئلتي محور اسئله ناس تانيه كتير فنستفااد كلنا مع بعض :clappingrose:

مصرى: موضوع عقد العمل طبعا مش هتقدر تشتغل مع اى حد الا اللى قدملك على الوظيفه ولو حبيت تغير مكان العمل بتتقدم ل HRDSC عشان تاخد شهاده للوظيفه الجديده

بالنسبه للولايات الفرنسيه وخاصه كيبيك لا يشترط HRDSC فى مجالات معيه ومنها IT

فيه سؤال اخر هل عقد العمل يتناسب مع مؤهلك؟ لأن السفاره بتطلب كل ما يتعلق بدراساتك وخبره العمل فى مصر وده اكيد لازم يتربط بالوظيفه اللى انته هتروح عليها

بالتوفيق ان شاء الله

رابط هذا التعليق

ياجماعه الحمد لله وصلنى التأشيره النهارده

ولو اى حد محتاج اى سؤال بالنسبه لعقد العمل انا موجود ان شاء الله

اتعملت بدون فحص طبى او فيش وتشبيه

بالتوفيق للجميع

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 1
      السلام عليكم   حضرتك ليا صديقي في كندا    يريد يحولى مبلغ 15000 الف دولار كندى مع العلم إن لو تم تحويل المبلغ ده علي حسابي في مصر هيقولي اى مصدر الفلوس وصله القرابة وهدخل في س ج ممكن اعرف لو هو فتح حساب بنكي فى Hsbc في مصر وهو في كندا ويحط الفلوس في حسابه ويبعتلي الفيزا مثلاً شحن مع أى هديه عادي اسحب بيها المبلغ من اى مكنه ATM خاصة بالبنك ولا لازم هو يجي يسحب الفلوس بطريقة مباشرة اى نوع الحساب اللي يفتحه ويعمل اى ع اقدر اسحب المبلغ بالفيزا دون الدخول او التعامل مع موظفين البن
    • 53
      بسم الله الرحمن الرحيم طبعا الموضوع منقول من موقع اسلامي و الرابط اهو: http://islamqa.com/index.php?ln=ara&ref=83912 بس انا ليا ملاحظات قبل ما حد يرد 1- يا ريت بلاش ناخد الموضوع بشكل شخصي, بمعني اننا نقول ان الواحد ممكن يعمل كذا و كذا بدل ما نقول انتا بتعمل كذا و كذا لعدم احراج العضو 2- يكون الكلام في قلب الموضوع الا و هو راي الدين في الهجرة الي كندا 3- تجنب اتهام عضو ما بالكفر او الفسق او الدخول في نيته و الان مع الفتوي سؤال: بعض الناس يريد أن يسافر إلى بلاد الكفار للعمل وبدعوى أن
    • 0
      السلام عليكم  انا معايا بكالريوس نظم معلومات اداريه والفيزا جات علي فنى حاسب الي المكتب لما دخل الباسبور علشان يأشر السفاره قالت المؤهل غير مطابق للمهنه  المكتب قالى لازم خطاب استثناء من الشركه في السعوديه  وقالي كمان لازم شهاده خبره انك شغال فنى حاسب الي (ودي انا جبتها من الشغل) هل فيه اي خطوات تانيه غير الي المكتب قال عليه ؟ الرجاء الرد 
    • 0
      السلام عليكم, أنا عضو جديد معكم من سورية أنا مقيم بتركيا وعملت اختبار الأهلية وطلعت مقبول الحمد لله (في حال جبت علامة الآيلتس اللي بظن إن شاء الله بجيبها), وعندي كم سؤال بتمنى من حضراتكن الإفادة. أول شي اختبار الأيلتس اللي حأعملو هو الجينيرال بس كون كندا تابعة لبريطانيا لازم يكون أيلتس تبع الفيزا لبريطانيا ولا هاد مقبول؟ وكمان إذا حجزت أكتر من واحد وأخذت علامة مناسبة بأول واحد فيني أسترد مصاريي للبقية؟ في شخص قلي هيك. ثاني سؤال.. بالنسبة لشهادة الخبرة في مثال عليها؟ ث
    • Guest احمد طاهر احمد
      1
      عايز اسافر لكندا واشتغل واتجوز   أية المطلوب 
  • أضف...