اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

ما هي أفضل المدارس في الرياض؟

Recommended Posts

بعد المرسوم الملكى برفع رواتب المدرسين للضعف تقريبا كحد ادنى 5600 ريال ستصبح مصاريف المدارس شئ لا يطاق

كنت من اسبوع فى انتخابات مجلس ادارة صندوق رعاية المصريين واعطيت صوتى للمهندس احمد شرف وهو رجل فاضل جاء على رأس برنامجه الانتخابى انشاء مدارس مصرية بالسعودية

تم تعديل بواسطة عصام أبوالفتح

( كفى بالمرء إثماً أن يحدث بكل ماسمع )

رابط هذا التعليق

:) السلام عليكم جميعا

انا مسجلههنا مخصوص علشان الموضوع ده وكان السبب انى اتعرف على المنتدى الراااااااائع ده واستفد كتيييير قوى

وبرغم انى قريت ال 18 صفحة ..بس مفيش فايدة

انا فى غرب الرياض فى البديعة او حى السويدى لو تعرفوه ...وللاسف مش عارفه اى مدارس قريبه منى وتكون اسعارها معقوله

انا سمعت عن الشاملة والمنصورة وصن رايز و المدرسه التركية بس مش عارفه بالظبط قريبين ولا؟؟؟وهل تعليمهم كويس ولا؟؟؟ ...ده غير انى عاوزة انقل ابنى من اهليه الى انترناشونال :unsure: ...حد عنده معلومات يفيدنى وجزاكم الله خير

في البديعة ... أقرب مكان لك .. شارع الشيخ عبد العزيز بن باز .. هناك مدرستين انترناشيونال على الأقل

جزاك الله خير على سرعة الرد

ممكن حضرتك تقولى اسماء المدارس وعنوانها بتفصيل واى معلومات عنها

مش متأكد من أسم المدارس

لكن هو الشارع مش كبير .. المدرستين على الشارع الرئيسي وواضحين جداً

جزاك الله كل خير انا روحت وشفتهم فعلا ..هما مدرسه الشاملة ومدرسة شروق الشمس او صن رايز

والاتنين ادارة مصرية ومصاريفهم معقولة ....لكن انا قلقانه بس لان محدش جاب سيره عنهم قبل كده وكنت عاوزة اعرف مستواهم ومستوى المدرسين والادارة والتعامل مع الاطفال ...فياريت اللى يعرف حاجة عنهم يقولى رأيه ....ومشكورين على المساعده :)

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

[/right]

انا بقي لسة واصلة الرياض من شهرين تقريبا ومن الوقت دة وانا بدور لبنتي علي مدرسة كويسة هي في كي جي 2

وانا هاتنقل النسيم او الروضة قريب لتكون الشقة قريبة من الشغل ولكن لم اجد اي مدرسة مميزة ومعقولة في المنطقة دي فهل افضل اني ادور علي شقة بالفرب من المدرسة مثل حي السيلمانية او الملز وغيرة من وسط الرياض وتبقي طبعا بعيدة عن الشغل خالص انامش عارفة اعمل اية ارجوكم فيدوني وكمان زي ماقولتوا الباص متعب بالنسبة للاولاد

السلام عليكم أختى الكريمة ..انا أسكن بالنسيم من 5 سنوات وعندى طفل كى جى ون ...العلم عند الله لكن نصيحتى لكى...اسكنى بالروضه وصدقينى أحسن من النسيم بكتير وحتى لو لقيتى مدرسة بعيده مواصلات الروضه أرحم من النسيم ...فى فى الروضه النهضه العالمية وانا كتبت عنها...وفيه مدينة العلوم عجبتنى قوى على طريق خريص وشوفيهم ..لكن الأفضل انك تسكنى جنب الشغل وكده كده البنت هييجى لها باص...ربنا معاكى ان شاء الله ويقدرو الاعضاء يفيدوكى

السلام عليكم

شكرا علي الرد يعني انتي شايفة انو افضل ابقي قريبة من الشغل والمدرسة تبقي باص لاني خلاص هاتجنن وانتي خلاص قدمتي في اي مدرسة ورأيك ايهما افضل وشكرا وياريت الاعضاء تفيدني

السلام عليكم

طيب ياريت تفيدني بما انك روحتي مدينة العلوم هي فيها كل المراحل يعني لحد ثانوي وكمان مصاريفها كام وكمان انا سمعت ان العروبة كمان قريبة اية رأيك فيها وشكرا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

[/right]

انا بقي لسة واصلة الرياض من شهرين تقريبا ومن الوقت دة وانا بدور لبنتي علي مدرسة كويسة هي في كي جي 2

وانا هاتنقل النسيم او الروضة قريب لتكون الشقة قريبة من الشغل ولكن لم اجد اي مدرسة مميزة ومعقولة في المنطقة دي فهل افضل اني ادور علي شقة بالفرب من المدرسة مثل حي السيلمانية او الملز وغيرة من وسط الرياض وتبقي طبعا بعيدة عن الشغل خالص انامش عارفة اعمل اية ارجوكم فيدوني وكمان زي ماقولتوا الباص متعب بالنسبة للاولاد

السلام عليكم أختى الكريمة ..انا أسكن بالنسيم من 5 سنوات وعندى طفل كى جى ون ...العلم عند الله لكن نصيحتى لكى...اسكنى بالروضه وصدقينى أحسن من النسيم بكتير وحتى لو لقيتى مدرسة بعيده مواصلات الروضه أرحم من النسيم ...فى فى الروضه النهضه العالمية وانا كتبت عنها...وفيه مدينة العلوم عجبتنى قوى على طريق خريص وشوفيهم ..لكن الأفضل انك تسكنى جنب الشغل وكده كده البنت هييجى لها باص...ربنا معاكى ان شاء الله ويقدرو الاعضاء يفيدوكى

السلام عليكم

شكرا علي الرد يعني انتي شايفة انو افضل ابقي قريبة من الشغل والمدرسة تبقي باص لاني خلاص هاتجنن وانتي خلاص قدمتي في اي مدرسة ورأيك ايهما افضل وشكرا وياريت الاعضاء تفيدني

السلام عليكم

طيب ياريت تفيدني بما انك روحتي مدينة العلوم هي فيها كل المراحل يعني لحد ثانوي وكمان مصاريفها كام وكمان انا سمعت ان العروبة كمان قريبة اية رأيك فيها وشكرا

السلام عليكم..شوفى يا حبيبتى ..انا اضطرريت لتأجيل دخول ابنى لفتره لكن النهضه العالمية فيها لحد متوسط فقط وبعدين تبدا او سنه كى جى 10000 و500 كتب وتزود كل سنه ألف رسوم و250 كتب زياده

مدينة العلوم 9000 فى كى جى 1 حوالى 400 كتب..لكن مش فاكرة الباقى والصراحه مش متاكده ان كان فيها ثانوى ولا لا..

العروبه غيرت مكانها صار بعيد شويه اكتر من الاول ..احد الاعضاء كتب مكانها الجديد وفيها تطوير كبير جدا السنه دى ومصاريفها برده تبدأ من 8000..

شوفى اختى الرسوم مش هتفرق كتير من مكان للتانى لانه بالباص والكتب وغيره زى بعض لكن الفرق فى المعامله روحى المدارس اللى تكلميهم وتحسيها كويسه فى التعامل ..

فيه مدرسة الاماكن سمعت عنها وكلمتهم وكمان شوفت اعلانهم لكن ما روحتها لكن مصاريفها 7000 ولو قدمتى دلوقتى 5700 والكتب والباص اقل من غيرها...

اتمنى اكون أدتك وربنا يهديكى للى فيه الخير ويكتب لك الخير ان شاء الله وصلى استخاره قبل ما تقدمى لها فى اى مدرسه

ربنا معاكى

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

لو سمحتوا بالنسبة للناس القديمة هنا هي في مدرسة في طريق خريص اسمها المدرسة العربية السعودية العالمية علشان عملت بحث كتير ع النت ولقيت مدارس في شرق الرياض ومنهم المدرسة دي لكن مش عارفة اجمع عنها ولو معلومة واحدة فارجو الافادة من القائمين هنا

رابط هذا التعليق

السلام عليكم

[/right]

السلام عليكم

السلام عليكم

معلش انا هاتعبكم شوية لو الاختيار عندي انحصر علي مدرستين لانهم قريبين مني جدا هم النهضة ومدينة العلوم وكمان الاثنين سيان بالنسبة لي يبقي اختار اي واحدة افضل ارجوكم اي رد شافي منكم هايكون قراري ان شاء اللة

وشكرا لكم جداااا

رابط هذا التعليق

ممكن ياجماعة حد يفيدني بمارس عالمية بالملز وتقبل الاولاد الي جايين من مدارس حكومية؟

لاني عايزة انقل ابني من المدرسة الحكومية لمدرسة لغات هو في خامس ورايح سادس ياريت تفيدوني الله يبارك فيكم ضروري

رابط هذا التعليق

• بعد 2 شهور...

موضوع كل سنة ..

ده الواحد لما جه يتجوز يا جدعان ما أحترش حيرة الأرملة دي ..

نشنت على واحده .. روحنا قرينا فاتحه وشيلت ومشيت ..

وألف مبروك

----------

إنما المدارس بصراحة بقت حاجه تزهق وتجيب هوسهوس

------------

اخر التطورات مع مراسلكم التعليمي سين سين أبو العافية

- حبايبنا بتوع العروبة إتنفوا إلى اسفل السافلين وبدل ما كانوا في السليمانية وجنبنا وفي متناول إيدنا .. نقلوا لمباني خاصة بهم مش إيجار .. وبقت في أخر طريق المعذر بجوار مركز الملك فهد الثقافي ..

بدون مبالغة من وسط البلد الملز أو السليمانية رايح جاي حوالي ساعة ونص يومياً في المشوار الواحد

واحد فلحوس هايقول لي ما تشترك لهم في باص وبطل بخل ..

أقول له كان غيرك أشطر

الباصات كلها بقت 26 راكب .. قول الأطفال بيحشروهم حوالي 35 في كل علبة ... إحسبها كده .. هاتلاقي الطفل بيقضي كل حياته في الباص .. وبالتالي وإنت سايب إيدك توقع يعدوا عليك الصبح الساعة 5 ونص .. والولد يرجع لك معزز مكرم مبهدل على الساعة 3 أقل حاجه بعد ما يكون إتفرهد وطلع عينه

زائد إنها تكاليف زيادة خصوصاً لما يكون عندك 3 أطفال زي حالاتي .. يعني بتتكلم في 7500 باصات بس سنوياً

وتقريباً 80 % من اللي أعرفهم في المدرسة هايسحبوا ملفات أولادهم وينقلوهم بعد الإمتحانات دي

بالرغم من إن مباني وتجهيزات المدرسة بقت تحفه وحمامات سباحة وملاعب كبيرة ومعامل وعلى رأي علي إبني بيقول لي : بقى عندنا حمامات كتيررررررررررر ونضيفة يا بابا ..

لكن المسافة بصراحة قتلت الناس

المفاجأة بقى ...

وسمعوني زغروطة

رضينا بالهم والهم مش راضي بينا

زودوا المصروفات حوالي 20 % - خلال 4 سنوات يمكن قربت على 100 زيادة -

يعني من G1 - G 5 من 8100 إلى 10000 مقفولة دلوقت .. غير الحبشتكنات التانية ومنها ملازم ويونيفورم وحاجات تانية غريبة تعدي 1000 ريال . والكُتب مع نفسك من المكتبات وما بتقلش عن 2000 ريال هي كمان

----------

عملت دراسات جدول - جدوى يعني

- عن الحاجات اللي قريبة من وسط الرياض

سليمانية ملز عُليا واللي طالع قبل الأتوبيس ما يتزحم يا حضرات

لقيت كل المدارس بقت ناررررررررررررررررررررررر

على سبيل المثال

بسم الله الرحمن الرحيم

1- مدرسة الرمال - المتحركة - في شارع التحلية ....

كي جي 1 .. 10 بواكي ... و 850 كتب من عندهم

كي جي 2 ... 11 باكو .. و 850 كتب

من G1 إلى 3 .... 11 باكو .. 1800 كُتب من عندهم ... 1000 تسجيل ..

G5 .... عُمر إبني .. 12 باكو ... 1800 كتب .. 1000 تسجيل

--------

2- مدارس إيديكوشن

- أول رقم هو رسوم التسجيل .. والتاني المصروفات السنوية

K.G. 1-2-3

1,000

9,000

Grades 1-2-3

1,000

11,000

Grades 4-5-6

1,000

12,000

Grades 7-8-9

1,000

13,000

Grade 10

1,000

14,000

Grade 11

1,000

15,000

Grade 12

1,000

16,000

-------------

سألت في مدرسة سُمعتها كويسة إسمها " واحة العلم " دي على طريق الملك عبد العزيز مقابل طريق النهضة ... بس في الناحية التانية وإنت جاي على دوار الإحساء بجوار مسجد على طريق خريص شكله بيضاوي

دي بحوالي 10500 .. بس عندهم ميزه إنهم بيحفظوا قرآن من 1 لحد جريد 12 ....

---------------

سألت في الألسن برضوا اللي ورا الجوازات في طريق الملك فهد

برضوا 8 و 9 الاف وإنت طالع ...

-------------

جواهر الرياض دي جنب بيتي خلف مركز الشعلة بطريق الملك عبد العزيز ... تقريباً 7 الاف شاملة كل شيء ما عدا الكتب ..

-----

قولت افيدكم بمعلومات طازة وحلوه

بصراحة انت درست الموضوع كويس جدا والله يكون في عونا جميعا ويعينا علي المصاريف دي

بس السؤال انت وصلت لايه في الآخر؟ ودخلت ولادك مدرسة ايه ؟؟

رابط هذا التعليق

• بعد 3 شهور...

موضوع كل سنة ..

ده الواحد لما جه يتجوز يا جدعان ما أحترش حيرة الأرملة دي ..

نشنت على واحده .. روحنا قرينا فاتحه وشيلت ومشيت ..

وألف مبروك

----------

إنما المدارس بصراحة بقت حاجه تزهق وتجيب هوسهوس

------------

اخر التطورات مع مراسلكم التعليمي سين سين أبو العافية

- حبايبنا بتوع العروبة إتنفوا إلى اسفل السافلين وبدل ما كانوا في السليمانية وجنبنا وفي متناول إيدنا .. نقلوا لمباني خاصة بهم مش إيجار .. وبقت في أخر طريق المعذر بجوار مركز الملك فهد الثقافي ..

بدون مبالغة من وسط البلد الملز أو السليمانية رايح جاي حوالي ساعة ونص يومياً في المشوار الواحد

واحد فلحوس هايقول لي ما تشترك لهم في باص وبطل بخل ..

أقول له كان غيرك أشطر

الباصات كلها بقت 26 راكب .. قول الأطفال بيحشروهم حوالي 35 في كل علبة ... إحسبها كده .. هاتلاقي الطفل بيقضي كل حياته في الباص .. وبالتالي وإنت سايب إيدك توقع يعدوا عليك الصبح الساعة 5 ونص .. والولد يرجع لك معزز مكرم مبهدل على الساعة 3 أقل حاجه بعد ما يكون إتفرهد وطلع عينه

زائد إنها تكاليف زيادة خصوصاً لما يكون عندك 3 أطفال زي حالاتي .. يعني بتتكلم في 7500 باصات بس سنوياً

وتقريباً 80 % من اللي أعرفهم في المدرسة هايسحبوا ملفات أولادهم وينقلوهم بعد الإمتحانات دي

بالرغم من إن مباني وتجهيزات المدرسة بقت تحفه وحمامات سباحة وملاعب كبيرة ومعامل وعلى رأي علي إبني بيقول لي : بقى عندنا حمامات كتيررررررررررر ونضيفة يا بابا ..

لكن المسافة بصراحة قتلت الناس

المفاجأة بقى ...

وسمعوني زغروطة

رضينا بالهم والهم مش راضي بينا

زودوا المصروفات حوالي 20 % - خلال 4 سنوات يمكن قربت على 100 زيادة -

يعني من G1 - G 5 من 8100 إلى 10000 مقفولة دلوقت .. غير الحبشتكنات التانية ومنها ملازم ويونيفورم وحاجات تانية غريبة تعدي 1000 ريال . والكُتب مع نفسك من المكتبات وما بتقلش عن 2000 ريال هي كمان

----------

عملت دراسات جدول - جدوى يعني

- عن الحاجات اللي قريبة من وسط الرياض

سليمانية ملز عُليا واللي طالع قبل الأتوبيس ما يتزحم يا حضرات

لقيت كل المدارس بقت ناررررررررررررررررررررررر

على سبيل المثال

بسم الله الرحمن الرحيم

1- مدرسة الرمال - المتحركة - في شارع التحلية ....

كي جي 1 .. 10 بواكي ... و 850 كتب من عندهم

كي جي 2 ... 11 باكو .. و 850 كتب

من G1 إلى 3 .... 11 باكو .. 1800 كُتب من عندهم ... 1000 تسجيل ..

G5 .... عُمر إبني .. 12 باكو ... 1800 كتب .. 1000 تسجيل

--------

2- مدارس إيديكوشن

- أول رقم هو رسوم التسجيل .. والتاني المصروفات السنوية

K.G. 1-2-3

1,000

9,000

Grades 1-2-3

1,000

11,000

Grades 4-5-6

1,000

12,000

Grades 7-8-9

1,000

13,000

Grade 10

1,000

14,000

Grade 11

1,000

15,000

Grade 12

1,000

16,000

-------------

سألت في مدرسة سُمعتها كويسة إسمها " واحة العلم " دي على طريق الملك عبد العزيز مقابل طريق النهضة ... بس في الناحية التانية وإنت جاي على دوار الإحساء بجوار مسجد على طريق خريص شكله بيضاوي

دي بحوالي 10500 .. بس عندهم ميزه إنهم بيحفظوا قرآن من 1 لحد جريد 12 ....

---------------

سألت في الألسن برضوا اللي ورا الجوازات في طريق الملك فهد

برضوا 8 و 9 الاف وإنت طالع ...

-------------

جواهر الرياض دي جنب بيتي خلف مركز الشعلة بطريق الملك عبد العزيز ... تقريباً 7 الاف شاملة كل شيء ما عدا الكتب ..

-----

قولت افيدكم بمعلومات طازة وحلوه

بصراحة انت درست الموضوع كويس جدا والله يكون في عونا جميعا ويعينا علي المصاريف دي

بس السؤال انت وصلت لايه في الآخر؟ ودخلت ولادك مدرسة ايه ؟؟

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

أنا مدير مبيعات وقاعد فى الرياض من 2004 وشغال وساكن فى حى الفيحاء ( بين مخرج 15 و 16) .. عندى 3 أولاد أكبرهم تكمل 4 سنين فى شهر مارس 2012 . سؤالى الملح هو الإستثمار فى تعليم الأولاد ولا التحويش؟؟ بمعنى لو دخلتهم مدارس سعودية أو حتى مصرية إللى تبع السفارة تكاد تكون ببلاش .. أما بحسبة بسيطة لو دخلتهم انترناشيونال يبقى العيل ( لو حسبنا متوسط 10000 ريال سنويا فى 12 سنة فى 3 عيال وبعدين حولناهم بالمصرى) يبقى حوالى 600.000 جنيه . بجد أحييييييييييييييييييه وبعد الاجابة بتعليم العيال أهم طبعا مع ان اهالينا متكلفوش واحد على 1000 من المصاريف دى . انصحونى بمدرسة كويسه ومش بعيدة ومش غالية (انا طماع معلش) وشكرا مقدما

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

الصراحة موضوع المدارس ده متعب نفسيا اكترمن اى حاجة شفتها في حياتي

انا ابني مع بداية العام القادم هيكون 3 ونص وبفكر اخله مدرسة عشان يدخل ابتدائي على 5 ونص ودا اول سؤال ادخله ابتدائي على 5 ونص ولا 6 ونص ؟؟؟

السؤال التاني لو دخل انترناشونال وفرضنا نزلت مصر وهو في ابتدائي او متوسط ينفع يكمل هناك والمحافظة اللى انا منها مفيهاش انترناشونال فيها لغات فقط ودا تانى سؤال ينفع ينزل في اى وقت ويكمل لغات عادي ؟؟

ولو كمل هنا التنسيق بيكون ازاي ومين اللى بيحط امتحانات الثانوية ولما ينزل بيعرف يتألم على الجامعات الحكومية هناك ولا لازم خاصة كمان ؟

واقرب مدارس جيدة للروضة هي ايه ؟

بفكر في فكرة تانية ادخله اهلية سعودية عادي ولما ينزل يكمل في مصر في مدارس عادية ؟

اسالة كتير بس مفيدة للكل نتمنى اجابات من الكل لانه موضوع متعب

شكرا مسبقا

رابط هذا التعليق

• بعد 1 شهر...

نسيت أقول لكم إن لي صديق قديم أعرفه أولاده الأتنين كانوا في مدارس غانا .... ما شاء الله إبنه وبنته الأن في كلية الهندسة بالجامعة الأمريكية في مصر .. ولما كنت أقعد معاهم لما كانوا هنا كنت بأندهش من اللكنة الأنجليزي اللي مش من السهل توصل لها ...

وكمان لي زميل في العمل باكستاني أولاده هناك وبيشكر فيها ...

وصديقة لزوجتي أولادها هناك في الصف السادس وبرضوا راضية تماماُ عن مستوى المدرسة ...

ومازال تجميع الداتا مستمر

عزيزي المحترم / الأستاذ سيد

أنا عندي 3 أولاد بنت في كجي 3 - وولدان في ج4 ، ج6

أنا أولادي في مدرسة الأقبال

أعاني من نفس مشكلتك بنسبة 100% متفق معك

1- بالنسبة لموضوع المدرسة الغانية حضرتك وصلت لأيه؟

وهل تقبل الشهادات في مصر

و هل إدارة التعليم في الرياض عليها أعتراض على المدرسة - لأنني لابد أن أأتي بموافقة من أدارة التربية و التعليم

هل تعرف مصريين هذا العام هناك في المدرسة؟

2- ما هي أخبار مدرسة الدلتا العالمية؟

هناك زميل لي في الجامعة قال أنها جيدة و لكنتهم ممتازة

لكنني قرأت على أحد المنتديات أم تشتكي أن مستوى المدرسين أنخفض هذه السنة و تريد نقلهم فوراً

فما هي معلوماتك

منتظر رد حضرتك عاجلاً لو سمحت

أخوكم

د. وليد

رابط هذا التعليق

يا دكتور وليد مشكلة المدارس تتعلق في المقام الأول بالإنطباعات الشخصية

يعني لو واحد بيوصل ولاده المدرسة ولقى الطريق زحمة .. ممكن تلاقية يسب ويلعن في المدرسة نفسها

وبالإختصار المدارس العالمية بتتقسم تقريباً إلى 3 فئات

من 20 الف ريال سنوياً وإنت طالع

من 8 إلى 20

وبعدين اللي أقل من 8

كل المدارس بقى اللي بتقع في النطاقات دي تقريباً نفس المستوى العلمي والتدريس والأكاديمي

الأحـــرار يؤمنون بمن معه الحق ..

و العبيــد يؤمنون بمن معه القوة ..

فلا تعجب من دفاع الأحرار عن الضحية دائماً ..

و دفاع العبيد عن الجلاد دائماً

رابط هذا التعليق

يا دكتور وليد مشكلة المدارس تتعلق في المقام الأول بالإنطباعات الشخصية

يعني لو واحد بيوصل ولاده المدرسة ولقى الطريق زحمة .. ممكن تلاقية يسب ويلعن في المدرسة نفسها

وبالإختصار المدارس العالمية بتتقسم تقريباً إلى 3 فئات

من 20 الف ريال سنوياً وإنت طالع

من 8 إلى 20

وبعدين اللي أقل من 8

كل المدارس بقى اللي بتقع في النطاقات دي تقريباً نفس المستوى العلمي والتدريس والأكاديمي

أشكرك لسرعة الأجابة

ممتاز متفق معك -- ولكن عندي أولويات

المستوى العلمي - اللغوي

الجديدة

الألتزام

لهذا

ممكن نختار المستوى المتوسط

8-20

و على سبيل التحديد

حضرتك بحثت عن المردرسة الغانية

1- ما هو معلوماتك عنها حتى الأن

2- هل نقلت أولادك

3- رأيت صور أختلاط و شباب يرقص روك في ثانوي مع بنات في مرسة غانية

و لكنني لست متأكد لأن الصور على فيس بوك

فما هي معلوماتك؟

4- وهل تقبل الشهادات في مصر؟

و مدرسة دلتا الدولية

هل عند معلومات عنها؟

و طبعاً عندي نفس الأسئلة التي بالأعلى عنها. أذا سمحت

أن أسف أسئلتي كثير جداً

و لكنني محتار جداً

ومصادر المعلومات محدودة

و شكراً

أخوكم

د. وليد

رابط هذا التعليق

• بعد 2 أسابيع...

السلام عليكم

اليوم ذهبت لمجموعة مدارس

المدرسة الوحيدة التي وجدتها تتحدث أنجليزي طوال الوقت مع الطلبة هي دلتا الدولية

المشكلة 1- المدرسين هنود و باكستان غير مجنسين .

2- فصول المدرسة صغيرة حوالي 4*4 و البنات أصغر كمان

المصروفات حوالي

9000 - 13000

حسب المرحلة العمرية

أكون شاكراً

لو أستطاع أحد أن يدلني على مستوى أعلى شوية

طبعاً أقل من 20000

منتظر ردودكم

رابط هذا التعليق

• بعد 2 سنة...

استكمالا لملف افضل المدارس في الرياض ...انا في الرياض بقالي سنتين وكنت ساكن الاول في المربع وبالصدفة البحتة وانا بدور لابني عمر على مدرسة وهو كان عنده 3 سنين و8 شهور على اول شهر 9 _ لقيت مدرسة اسمها مدرسة التحدي العالمية في حي الشفا في جنوب الرياض وكانت لسه جديدة اول سنة وعجيني الانترفيو اللي عملوه للولد فصليت استخارو واتوكلت على الله وقدمت وكنت عايز اني انا اللى اوصله لان مامته كانت خايفه عليه سن صغير والباص فانتقلنا هنا في الشفا ... وما ندمت ابدا على تسجيل الولد بالمدرسة مستوى تدريسهم حلو فعلا وفصولهم نضيفة وعندهم غرفة انشطة حلوة وكمان فيه خصم 10 % للمشتركين في صندوق رعاية المصريين وان شاء الله هقدم لاخوه الصغير فيها كمان

وده رقم تليفونهم للي حابب يسجل بس لو فيه مجموعة هتسجل بلغوني لان فيه خصم على المجموعات 0506869228/0543255057

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة

• أضف...