اذهب إلى المحتوى
محاورات المصريين

المساعده فى نقل الكفاله قبل سنتين اريدها باى ثمن ؟؟؟؟

Recommended Posts

هل من حل لنقل الكفاله قبل عامين باى ثمن وذلك لكثره المشاكل اللتى بيينى وبين كفيل حيث يطلب من نقل كفاله وحولت معاه بكل الطرق وعرضته عليه فلوس قالى لى لازم تنقل كفاله وقال لى انه مش هيجدد الاقامه ولا هيخرجلى ان احتجت انزل والواضح من كلامه انه يريد فعلا نقل كفاله مش اى حل تانى معا العلم ان ياقى لى فى الاقامه 6 شهور وبقالى فى المملكه 7 شهور ارجو اى حد يدلنى على معقب شاطر او

رابط هذا التعليق

شوف عزيزى

كل شىء ممكن بالفلوس

ولكن لان الموضوع غير قانونى فصعب حد يرد عليك

الموضوع مكلف جدا جدا

الافضل تشوف فيزا جديدة تشتريها وترجع عليها

لانى اتوقع هيكلفك اكثر من ثمن فيزا جديدة

حاجة كمان ماتتوقعش ان حد عنده حل ومش هايرد عليك يعنى اكيد محدش يعرف من الشباب

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

يعنى تتكلف حوالى كام ومين ممكن يقدر يعملها

ارجو الرد

انا شخصيا لا اعرف اخى بس شوف عندك مكاتب التعقيب امام الجوازات بس اهم شىء المصداقية لان كله هيقولك تمشى وياخد الورق يركنه عنده اشهر

ولا تدفع ريال الا بعد انتهاء النقل

إذا مــات الـسـيـد فـأقـتــل حـتـى كـلبــه لأنــه لــن يــكـون وفيـا لـغير سـيـده الأول

اذا جالست الجهال فانصت لهم

واذا جالست العلماء فانصت لهم

فان فى انصاتك للجهال زيادة فى الحلم

وفى انصاتك للعلماء زيادة فى العلم

رابط هذا التعليق

الاخ الفاضل

تنقل كفاله عادي جداااا حتي لو انت جاي من مصر تاني يوم بس هو المشكله في شي واحد عايز امر من الاماره او من الدخليه والامر بيلغي المده القانونيه اهم شي امر صريح بنقل الكفاله لو عايز كمان تعدل المهنة مع الكفاله وبكدا انت غير ملزم بي مكتب العمل

رابط هذا التعليق

الله يبارك فيك يا استاذ خالد على كل جهودك مع الاخوان وانا كمان

ولا نزكيكم على الله سبحانه

انا فعلا كنت بفكر ابقى اعمل زي اخي الكريم لو حصل من الكفيل اي حركات نقص لا سمح الله

بارك الله للجميع ولكم ولنا

المجد لولادك المخلصين ...

رابط هذا التعليق

يعنى تتكلف حوالى كام ومين ممكن يقدر يعملها

ارجو الرد

انا شخصيا لا اعرف اخى بس شوف عندك مكاتب التعقيب امام الجوازات بس اهم شىء المصداقية لان كله هيقولك تمشى وياخد الورق يركنه عنده اشهر

ولا تدفع ريال الا بعد انتهاء النقل

الجوازات دى اللى الرياض

وهل حضرتك تعرف حد نقل عن طريق المكاتب دى

رابط هذا التعليق

هل من حل لنقل الكفاله قبل عامين باى ثمن وذلك لكثره المشاكل اللتى بيينى وبين كفيل حيث يطلب من نقل كفاله وحولت معاه بكل الطرق وعرضته عليه فلوس قالى لى لازم تنقل كفاله وقال لى انه مش هيجدد الاقامه ولا هيخرجلى ان احتجت انزل والواضح من كلامه انه يريد فعلا نقل كفاله مش اى حل تانى معا العلم ان ياقى لى فى الاقامه 6 شهور وبقالى فى المملكه 7 شهور ارجو اى حد يدلنى على معقب شاطر او

لا اعلم أي سبب يجعل الكفيل يطلب هذا الطلب رغم عرضك فلوس عليه؟؟

لكن انا رأيي لا يكلف الله نفساً الا وسعها، هو عاوزك تخالف نظام البلد لييييييه ؟؟؟؟؟ ده موضوع خطير .

لا تحاول ان ترهق نفسك نفسيا وماديا وتجري ورا سراب خصوصا إن هو اللي بيطلب كده، انا مش فاهم يعني ايه مش هيجدد ومش هيخرجك ده طبعا كلام مخالف لكل القوانين والنظام ... حاول تحل معاه ودي وشوف حد يتوسط بينكم ويقنعوه إما يرجع عن رايه ويرضى ياخد الفلوس بس بعد كتابة اتفاق وشهود او إنك تنزل نهائي وتسيبك من الراجل الظالم ده.

رربنا معاك

=================================

يروى عن عبدالله بن أبي زيد القيرواني رحمة الله قال: رأيت جملة من الأدعية فما رأيت ولا جربت أسرع فى الاجابة من هذا الدعاء وكان الدعاء وكان الشيخ الفقية أبو إسحاق التونسي يدعو به على كل سلطان جائر وعلى كل لص خائن وفي المصائب والشدائد والنوائب فمن وقف عليه فليحفظه أو يصنه لأنه دعاء الخواص ولا يدعوا به إلا مستحقه فإنه مجرب وهو هذا الدعاء المبارك (بسم الله الرحمن الرحيم) اللهم ياموضع كل شكوى ياشاهد كل نجوى وياعالم كل خفية، وياكاشف كل بلية ويامنجي موسى ومحمد وإبراهيم الخليل صلوات الله عليهم أدعوك يا إلهي دعاء من اشتدت فاقته وضعفت قوته وقلت حيلته دعاء الغريق الملهوف المكروب المشغوف الذى لا يجد لكشف مانزل به إلا أنت ولا إله إلا أنت فارحمنا ياأرحم الراحمين واكشف عنا مانزل بنا عدونا وعدوك الشيطان الرجيم ومن هؤلاء القوم الظالمين الباغين أو من فلان الظالم (إن كان واحدا من الخلق) يارب العالمين إنك على كل شئ قدير واغوثاه ثلاثا يالله ثلاثا اللهم يابارئ لاشريك لك يادائم لا نفاد لك ياحي يامحي الموتى ياقائما على كل نفس بما كسبت إلهي إنك أنت العزيز الجبار.

رابط هذا التعليق

انشئ حساب جديد أو قم بتسجيل دخولك لتتمكن من إضافة تعليق جديد

يجب ان تكون عضوا لدينا لتتمكن من التعليق

انشئ حساب جديد

سجل حسابك الجديد لدينا في الموقع بمنتهي السهوله .

سجل حساب جديد

تسجيل دخول

هل تمتلك حساب بالفعل؟ سجل دخولك من هنا.

سجل دخولك الان
  • المتواجدون الآن   0 أعضاء متواجدين الان

• لا يوجد أعضاء مسجلون يتصفحون هذه الصفحة
  • الموضوعات المشابهه

• 0
      لو سمحت انا مهندس بالممملكه العربية السعوديه ومقبضتش من شهر ٢ والشركه حاليا ليس بها مشاريع ولم يقبضونا الى الان مع العلم ان اخر مشروع لم يكن من بعيد .. وبحثت عن فرصه عمل ثانيه ووجدت بالفعل فرصه اخرى افضل  لكن الكفيل مش عاوز يوافق على نقل الكفاله وبيقلي لو هتنقل يبقى تتنازل عن الفلوس اللي ليك .. ايه الاجراء الي ممكن اعمله رجاءا اهل الخبره يساعدوني
    • 1
      هذه رسالة من "واحد من الناس" زائر لمحاورات المصريين و يجب على فريق الإشراف و التنسيق أن يوافق أو يحذف الرسالة ، محتوى الرسالة مقزز و كفى هذه الكلمة ، و أسهل الأمور كانت تجاهل الرسالة و لكني إخترت أن أقوم بالتعقيب و النقاش حولها. لصاحب الرسالة فعلتك فعلة وضيعة و تجلب العار الأبدي لمن يقوم بها في إنجلترا التحرش بالأطفال - و إبنتك كان عندها 14 سنة - في إنجلترا يلحق العار بالمتحرش بطفل مهما مرت السنوات و مهما كان منصب المتحرش هناك دعاوي تحرش عن أحداث مر عليها خمسون سنة و يتم سجن المتحرش و إلحاق
    • 2
      دلوقتي دخلت علي النت علي تساهيل علشان احجز معاد لزياره عائليه و بعد م ملات كل البيانات ليا و لابني و عاملت فئه عاديه لقيت في الاخر المبلغ 10 الاف و كلمت خدمه العملاء قالولي ان فيه تعديل في الاسعار و كده بش مش متخيله توصل للدرحه دي ..يا ريت حد يساعدني
    • 4
      عنده سنتان و غاوي كرة  ما سبق كان إستهلالا لابد منه هل ترى ممكن نأخذ الأمر بجدية ، و إذا كان الأمر كذلك كيف تكون البداية ؟ أم ننسى الأمر حتى يتقدم في العمر  و إلى متى؟  
    • 7
      لو سمحتوا اخدت خروج وعودة والاقامة والتاشيرة منتهية من شهر 10/2013 هل القرار الجديد يطبق باثر رجعى 
  • أضف...